“Ik wilde wat terug geven aan het onderwijs”

George Pennings is gestart als examinator bij SVA. In gesprek met de oud-directeur van Praktijkschool Arkelstein.

“Ik heb me in mijn loopbaan eigenlijk altijd verbonden aan jongeren die meer moeite hebben met leren.” De vraag was vanuit welke drijfveer George, inmiddels enkele jaren met pensioen, zich als examinator sinds kort verbonden heeft aan SVA.

Wat ook een rol speelt; George is er de man niet naar om thuis achter de spreekwoordelijke geraniums te gaan zitten. “De eerste jaren na mijn pensioen heb ik veel geklust in ons nieuwe huis. De klussen waren op. Op een gegeven moment zag ik een advertentie van SVA dat ze op zoek waren naar examinatoren. Ik kwam toen op het idee om dit te gaan doen. Op deze manier kan ik ook wat terug geven aan het onderwijs. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Via SVA krijgen jongeren een certificaat dat betekenis heeft. Je geeft jongeren het vertrouwen dat ze het kunnen. En zo’n certificaat is niet ‘het snoepje van de week’. Het moet kwaliteit hebben en wordt niet zomaar toegekend anders ondergraaf je de waarde.”

‘Klittenband’

SVA kent voor George eigenlijk geen geheimen. Arkelstein, waar hij tot zijn pensionering directeur was, maakt voor verschillende praktijkvakken gebruik van SVA. “Bij SVA wordt de theorie aan de praktijk opgehangen. Het is een soort klittenband om theoretische kennis toe te voegen. Op die manier maak je leerlingen geschikt voor de eerste banen. Een werkgever kan precies zien wat ze beheersen en ze inzetten. Als je dat fundament hebt gegeven, dan zie je ze verder groeien. Niet vanuit een theoretisch maar vanuit een praktisch kader.”

Praktijkonderwijs

De afgelopen weken liep George mee met een collega bij het afnemen van examens. Eerder in zijn loopbaan, die 42 jaar omspant, was hij zelf docent in praktische vakken op het vlak van economie en administratie op onder meer een LEAO-school. “Praktisch leren en door ervaring leren; dat is de kern van de zaak voor jongeren in het praktijkonderwijs. Als je je daar op richt dan kun je ze echt verder helpen in hun ontwikkeling. Vanuit het praktijkgericht onderwijs ben ik destijds ook in het praktijkonderwijs terechtgekomen.”

Van fouten leer je

Zijn rijke onderwijservaring bracht George onder mee tot het volgende inzicht: “Jongeren mogen fouten maken. Van fouten leer je. Als je er steeds op uit bent om fouten te voorkomen, dan haal je een hoop leercapaciteit weg bij jongeren in het praktijkonderwijs en vso.” Nog een inzicht dat hij graag deelt: “Leerlingen die kleine stapjes omhoog zetten, kunnen veel verder komen dan leerlingen die grote stappen proberen te zetten en dan met een faalervaring gedesillusioneerd een veel lager niveau halen dan ze zouden kunnen halen.” Daarom kijkt George ook met lede ogen naar de oplopende afstroom van leerlingen uit het vmbo naar het praktijkonderwijs.

Jongeren helpen

9 juni staat al een tijdje omcirkeld in de agenda van George. Die dag examineert hij leerlingen op een vso-school voor SVA1 Werken in de winkel. “Ik heb er een passie in jongeren te helpen hun doelen te bereiken en op te krabbelen naar boven. Ik denk dat dat gewoon in mijn DNA zit.”