Misvattingen over praktijkonderwijs de wereld uit helpen via Instagram

Rick ten Heuw en Luther Hartog. Onthoud die twee namen en ga vooral eens kijken op hun gezamenlijke Instagram account Baardkracht. Via dit social mediakanaal willen deze twee leraren de beeldvorming over het Praktijkonderwijs verbeteren en vooroordelen uit de wereld gaan helpen. En inderdaad: beide mannen zijn gezegend met volumineuze baarden.

Dit nieuwe schooljaar zijn Rick en Luther gestart als docenten op praktijkschool PRO33College  in Amersfoort. Voorheen waren beiden werkzaam in het basisonderwijs. De oversteek naar het praktijkonderwijs is een heel bewuste keuze in hun onderwijsloopbaan.

Echt persoonlijk onderwijs

Rick legt uit. “Ik kwam als leerkracht bij de overdracht van leerlingen naar het voortgezet onderwijs in aanraking met het praktijkonderwijs. Ik vond het zo mooi te zien hoe ze daar werken. Je bent echt persoonlijk met het kind bezig. Wat heeft het kind nodig? Die ruimte zie je minder in het po en vo, maar juist wel in het praktijkonderwijs. Daarnaast was ik toe aan een nieuwe stap en zocht ik een functie met meer afwisseling. In het praktijkonderwijs ben je met lesgeven bezig, met coachen, met stagebegeleiding en werk je samen met collega’s die heel andere lessen geven, zoals techniek.”

Vooroordelen

Rick werkt in het tweede leerjaar, Luth in leerjaar 1. Samen willen ze hun ervaringen in het praktijkonderwijs delen met de buitenwereld en af gaan rekenen met een aantal hardnekkige vooroordelen die er nog steeds leven over het praktijkonderwijs. “We willen aan de hand van de ervaringen die we hier opdoen laten zien hoe het werkt in het praktijkonderwijs. Het praktijkonderwijs is voor veel mensen nog te onbekend. Het beeld over het praktijkonderwijs als geheel klopt gewoon niet. Mensen pakken er vaak een stukje uit en verbinden dat dan met hun mening. En helaas is die vaak negatief. Zo is een van de vooroordelen dat kinderen hier niets hoeven te doen en geen doelen hoeven te halen. Dat zijn misvattingen die we via onze posts op Instagram willen tackelen. Luther en ik zijn niet zo van het schrijven of bloggen. Instagram is een snelle manier om te via beelden te laten zie wat je doet. We zien ook dat steeds meer mensen op Instagram zitten: ouders, kinderen uit groep 7 en 8 en ook leerkrachten.”

Veel bijval

De eerste reacties van volgers zijn uitermate positief en de manier waarop de mannen achter ’Baardkracht’ Instagram gebruiken krijgt veel bijval.  Over hun eerste week op het PRO33College verscheen inmiddels een interessante video. Onderwerpen genoeg. Zo zullen posts gaan verschijnen over onder meer het werken met begintoetsen: hoe kom je erachter waar het kind in zijn ontwikkeling zit en hoe zet je dit om naar het individuele leerproces? Ook arbeidsoriëntatie  en -toeleiding gaan in de toekomst aan bod komen en het werken met SVA, meldt Rick. “Het echte verhaal vertellen over het praktijkonderwijs: daar gaat het ons om.”

https://www.instagram.com/tv/CEWnPPADa4o/?utm_source=ig_embed