Praktische tips voor de voorbereiding op het SVA-examen

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen zo goed mogelijk voorbereid hun SVA-examen af te leggen? De SVA-examinatoren geven handreikingen.

  • Sluit de stage van je leerling niet of niet geheel aan bij het SVA2-examen? Zorg er dan voor dat op de stageplaats (zoveel mogelijk) de proeven van vaardigheid getraind kunnen worden. Bespreek bij de stagebedrijven sowieso wat er verwacht wordt met betrekking tot SVA en neem de proeven van vaardigheid door.
  • Besteed voldoende aandacht aan de theorie. Dit hoeft zich niet te beperken tot de theorielessen. Ook op een ‘speelse’ manier kan tijdens het werken in praktijkvakken de theorie aan de orde komen. Denk aan rollenspellen waarin je met de leerling het gesprek aan gaat over zijn vak en over het ‘hoe’ en ‘waarom’ van zijn werkzaamheden.
  • Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is en blijft een aandachtspunt. Het is erg belangrijk dat de PBM’s en werkkleding van leerlingen op orde zijn.
  • Plan examens liever niet in tijdens een pauze. De pauze is geen gunstig moment en zorgt vaak voor veel drukte. Dit is niet goed voor de concentratie van de leerling.
  • Durf de lat hoog te leggen voor leerlingen. Examinatoren horen nog regelmatig ‘ja maar onze leerlingen…’. Leerlingen hebben vaak juist veel in huis, valt de SVA-examinatoren op.
  • Leren van en met elkaar. Dat kun je ook prima toepassen in aanloop naar het SVA-examen. Laat leerlingen als voorbereiding op het examen elkaar observeren en van commentaar voorzien.
  • Een leerling mag een keer hulp vragen tijdens het examen. Daarmee toont de leerling communicatievaardigheden aan en dat hij het goed wil doen.
  • Zorg dat materialen bij de proeven aanwezig zijn en de benaming van gereedschappen bekend is.

 

  • Specifiek voor ‘Werken in het groen’: benut de wijdere omgeving voor groenwerkzaamheden. Hierdoor kunnen leerlingen de opdrachten vaker oefenen en zijn ze niet alleen afhankelijk zijn van het groen rondom school. Bezig met kantsteken? Zorg voor een stalen T-pen om een pootlijn te maken. Examinatoren komen nog wel eens bamboeklosjes tegen. Deze zijn echter niet stevig genoeg.
  • Specifiek voor ‘Werken in de schoonmaak’: zorg dat er in diverse ruimtes geoefend wordt, bijvoorbeeld in verschillende sanitair ruimtes. Oefen ook eens bij een invalidetoilet. Daar zijn extra onderdelen die schoongemaakt moeten worden, die niet in een standaard toiletruimte aanwezig zijn. Het is belangrijk dat leerlingen zich ook in andere ruimtes kunnen aanpassen en alles schoonmaken.
  • Specifiek voor ‘Werken in de keuken’: vergeet u niet de recepten toe te sturen aan de examinator, zodat de examinator kan beoordelen of het recept aan de minimale voorwaarden voldoet en vooraf weet welke technieken beoordeeld gaan worden.