“Schildersbedrijven staan te springen om nieuwe mensen”

Binnen de uitstroomrichting Bouw biedt Praktijkonderwijs Zutphen haar leerlingen het SVA-programma Werken in het schildersbedrijf aan. Vakdocent Raimond Oude Voshaar bereidt leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen. Schildersbedrijven staan te springen om jonge mensen. Er liggen volop kansen in de schilderbranche.”

De keuzemogelijkheden bij Praktijkonderwijs Zutphen zijn legio. Neem de uitstroomrichting Bouw. Leerlingen kunnen kiezen uit onder meer timmeren, machinale houtbewerking, metselen, tegelen en schilderen, vertelt Raimond die als vakdocent heel bewust koos voor werken in het praktijkonderwijs. Daarover later meer. Het is een klein ‘clubje’ dat voor schilderen kiest, laat de praktijkdocent weten. Maar de faciliteiten blijken dik in orde. De school beschikt over een aparte praktijkruimte voor assistent-schilders in spe. Kozijnen, ramen, trapleuningen, radiatoren, een heus huisje met overstek: oefenmateriaal is er in overvloed.

Certificeringsboek

Vanaf het vierde leerjaar gaan leerlingen twee dagen per week op externe stage. Het SVA-programma waarover we Raimond spreken bereidt leerlingen voor op assisterende werkzaamheden bij een schildersbedrijf. Zoals schuren, schoonmaken en afdekken, kit-en plamuurwerk en het opzetten van grondverf. Raimond kan de vereiste competenties en vaardigheden als het ware dromen. Dat heeft een achtergrond. Als vakdocent was Raimond een aantal jaren geleden betrokken bij de inhoudelijke ontwikkeling van het SVA-certificeringsboek ‘Werken in het schildersbedrijf’. Raimond: “Als je de proeven beheerst in dit boek, nou dan kun je heel wat. Werken bij het schilderbedrijf is een prima stap voor leerlingen naar het entree-onderwijs van ROC Aventus. We zien dat schildersbedrijven staan te springen om jonge mensen. Er liggen volop kansen in de schilderbranche.”

‘Klik met deze jongeren’

Als student aan de HBO Docentenopleiding Bouw liep Raimond destijds stage binnen het regulier voortgezet onderwijs, het mbo en het praktijkonderwijs. “Voor mij was het snel duidelijk: ‘Ik vind bouw een mooi vak, maar er is meer: de menskant van onderwijs. Op mijn stage bij Praktijkschool Zutphen merkte ik dat ik een klik had met deze jongeren. Mijn werk is breder dan leerlingen een vak bijbrengen. Je wilt ervoor zorgen dat leerlingen goed terechtkomen. Samen met hen hiervoor knokken. Hen hierin begeleiden, ja dat past helemaal bij mij.” In juni breekt de SVA-examentijd aan. Raimond: “Je bereidt leerlingen zo goed mogelijk voor, maar het blijft spannend. Ook voor mij.”