“School is een baken in het leven van onze leerlingen, zeker in coronatijd”

In ons werk en in onze netwerken ontmoeten we gepassioneerde mensen met bijzondere verhalen. Bijna tien jaar was hij leerkracht in het po. Afgelopen zomer sloeg Rick ten Heuw een andere richting in en koos hij voor het leraarschap in het praktijkonderwijs. Rick (links op de foto) over zijn overstap en over de Instagram-campagne ‘Baardkracht’. Opgezet met zijn eveneens stevig bebaarde collega Luther Hartog. Doel: het juiste beeld verspreiden over leren en werken in het praktijkonderwijs op PRO33College (Amersfoort). 

Lang verhaal kort. Rick ging het vorige schooljaar bij zichzelf te rade en vond dat het tijd werd voor een vervolgstap. Waarom het praktijkonderwijs? “Eigenlijk zijn er twee redenen. Ik wilde meer afwisseling in mijn werk. En dat vind ik hier als avo-docent. Verder wilde ik meer persoonlijk bezig zijn met de ontwikkeling van leerlingen. In het basisonderwijs werk je sterk vanuit methodes en ben je meer groepsgerelateerd bezig. In het praktijkonderwijs kijk je wat het kind nodig hebt en pas je de lesstof daarop aan. Ik heb 13 leerlingen in mijn klas en bijvoorbeeld bij rekenen werkt iedere leerling in een ander hoofdstuk. De ene is nog keihard aan het oefenen met keersommen, terwijl de ander al helemaal in de staafdiagrammen zit.”

Coronatijd

Op 1 september ging Rick aan de slag op praktijkschool PRO33College. Kort daarna moest hij vanwege besmetting met het coronavirus in quarantaine. “Dat was lastig, voor mij én voor de leerlingen. Deze coronatijd heeft wel duidelijk gemaakt hoe belangrijk school is voor onze leerlingen en dat ze hier fysiek les krijgen. Het brengt rust en structuur in hun leven, zo merk ik in de gesprekken die ik met ze heb. School is een echte baken in hun leven. Vaak praten we na over de persconferenties van premier Rutte. Je merkt dat de leerlingen er erg mee bezig zijn. Wat mag wel en wat mag niet? De regels veranderen ook voortdurend.”

“Baardkracht”

Terugblikkend op de eerste maanden van dit schooljaar vindt Rick dat zijn verwachtingen uit zijn gekomen. “Mijn kwaliteiten en energie kan ik heel goed kwijt hier.”  Samen met collega Luther Hartog – eveneens een po-leerkracht die koos voor een baan op het PRO33College – lanceerde Rick een paar maanden geleden de campagne ‘Baardkracht’.  Een origineel initiatief van twee leraren met een missie die Instagram als vehikel inzetten om aandacht te genereren voor het praktijkonderwijs. “We willen laten zien hoe het er op onze school aan toe gaat en wat we meemaken als startende leraren in het praktijkonderwijs.” Hun Instagram-pagina heeft inmiddels al meer dan 1000 volgers, onder wie ook leraren van collega-scholen voor praktijkonderwijs. 

Radio 538

Na de jaarwisseling gaan de mannen achter ‘Baardkracht’ op onderzoek uit binnen de eigen school om uit te vogelen hoe het nou werkelijk zit met vaak voorkomende misverstanden en vooroordelen over het praktijkonderwijs. Niet zozeer in de vorm van droge feiten maar met echte verhalen willen ze de wereld van het praktijkonderwijs over het voetlicht brengen.

Aan onderwerpen geen gebrek, laat Rick enthousiast weten. “We gaan filmpjes maken onder het motto: ‘Klopt het dat…?’ De eerste in januari gaat over het misverstand bij veel mensen dat praktijkonderwijs eindonderwijs is en dat je hiernaar meteen naar de arbeidsmarkt gaat. Dat klopt helemaal niet! 80% van de leerlingen hier stroomt juist door naar het mbo. Leuk te melden is dat deze vraag is ingebracht door de bekende DJ Wietze de Jager van Radio 538. De filmpjes die we gaan maken, gaan ook verschijnen op onderwijsplatform Prima Onderwijs. Zo krijgen ze nog meer bereik. En dat helpt ons om het echte verhaal te verspreiden over het praktijkonderwijs op onze school. Vooroordelen oppakken en aanpakken; Luther en ik zetten ons daar graag voor in.”