“Soms ben ik zenuwachtiger dan de leerlingen!”

Consitha Kweeling is praktijkdocent verzorging op Forta, dé praktijkschool van Kennemerland. Ook dit schooljaar bereidt ze haar leerlingen voor op SVA-examens.

“Hier bij Forta werken we met verschillende SVA-programma’s: plantenteelt, dierenverzorging, werken in de winkel en werken in de keuken. Ik verzorg als praktijkdocent werken in de schoonmaak en werken in de zorg. Ook de afdeling Techniek gaat dit schooljaar SVA-examens aanbieden. Wat ik sterk vind aan SVA is dat er een gedetailleerde checklist is met aandachtspunten voor het examenprogramma. De leerlingen weten precies waar ze op beoordeeld worden. Dat is voor hen erg belangrijk.”

Ambitieus

“We hebben als praktijkschool een regiofunctie met leerlingen uit onder meer Heemskerk, Beverwijk, Uitgeest, Castricum en een deel van Velsen. We zijn ambitieus, hebben een eigen entree-opleiding en willen in ontwikkeling blijven en onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op de arbeidsmarkt en op de samenleving. Deze jongeren hebben waardevolle kwaliteiten en zijn prima inzetbaar in bedrijven. Het doet me goed als ik oud-leerlingen tegenkom en merk dat ze op een prima plek terecht zijn gekomen. Wat me opvalt is dat relatief veel leerlingen, die ik heb opgeleid met SVA, in de thuiszorgsector aan de slag gaan.”

Visueel maken

“De proeven van vaardigheden die ik download op de site van SVA zijn voor mij heel handig. Ik print ze uit en maak samen met een onderwijsassistent werkkaarten voor de leerlingen. Zo kunnen ze zelfstandig aan de slag om opdrachten uit te voeren. Voor de werkkaarten maken we ook gebruik van foto’s. Leerlingen zijn namelijk erg visueel ingesteld. Ze willen echt hun best doen en willen leren.

SVA-examinatoren

“Het vorige schooljaar zijn 12 leerlingen van me geslaagd voor werken in de schoonmaak. Wat me opvalt aan de SVA-examinatoren is dat ze de doelgroep erg goed kennen, de tijd nemen en weten hoe ze leerlingen op hun gemak stellen. Eerlijk gezegd, ook voor mij zijn de examens erg spannend. Het is eigenlijk een check of ik het als docent goed heb gedaan en de stof goed heb overgebracht. Soms ben ik zenuwachtiger dan de leerlingen!”