“Uit mijn carrièreswitch is iets heel moois voortgekomen”

Annika Derriks werkt in het speciaal onderwijs en combineert dit met examineren voor SVA. Ze vertelt hoe dit uitpakt in de praktijk. “Deze leerlingen kunnen zoveel meer dan de buitenwereld soms nog denkt.”

Tussen de kooklessen door, die ze geeft op vso-school It Twalûk in Leeuwarden, vindt Annika even tijd voor een gesprekje. Graag wil ze toelichten waarom ze haar werk als leraarondersteuner sinds twee jaar combineert met examineren voor SVA. Maar eerst wil ze vertellen hoe ze in het onderwijs terecht kwam en over de carrièreswitch die ze maakte.

Nieuwe werkplek

“Als jong kind wist ik al dat ik bakker wilde worden. Dat vak fascineerde me enorm. Alle mogelijke diploma’s heb ik gehaald als brood- en banketbakker. Door rugproblemen moest ik mijn werk stoppen en op zoek iets naar anders.”  Na een omscholingsprogramma vond Annika een nieuwe werkplek in het speciaal onderwijs. Eerst was ze jarenlang onderwijsassistent op de Meester Duisterhoutschool (so en vso) in Heerenveen. Sinds 2018 werkt ze op It Twalûk. Een school die met behulp van SVA leerlingen verschillende certificerende opleidingen biedt: werken in de schoonmaak, werken in de winkel en werken in de keuken. Annika: “Certificeren doet zoveel met het zelfvertrouwen van de leerling, met hun doorzettingsvermogen. Het brengt zoveel. Ik ben soms blij dat ik een zonnebril op heb als ik de blijdschap zie van de leerlingen. Het raakt ook mij.”

Examenbureau

Deze laatste uitspraak illustreert wat voor Annika het werken voor deze leerlingen meer dan de moeite waard maakt: de leerling echt zien en als professional daadwerkelijk het verschil maken bij het verwerven van een betekenisvolle plek in de samenleving. Dat is de rode draad in het persoonlijke verhaal van Annika.

Het balletje richting het examineren voor SVA werd aan het rollen gebracht door een telefoontje dat ze net voor de coronatijd had met het examenbureau. Sandra de Goey vroeg me af ik na wilde denken over examineren voor SVA.  Na een verdiepend gesprek met Mandy Ankersmit en Tom Koot, SVA-projectleiders, was de keuze snel gemaakt. “Ik werk drie dagen per week op It Twalûk en had ruimte. Ik ben nu twee jaar examinator voor werken in de keuken SVA1 en SVA2 en ben vooral inzetbaar in Noord-Nederland. Het examenbureau denkt bij het inplannen heel erg mee en zo lukt het altijd om passende examenplanningen te maken die ik kan combineren met mijn werk op school. Wat me opvalt is dat de mensen van het examenbureau elke examinator persoonlijk kennen en echt oog voor je wensen en mogelijkheden hebben.”

Contact maken

Door haar achtergrond kent Annika de doelgroep van binnen en van buiten. “Deze leerlingen kunnen zoveel meer dan de buitenwereld soms nog denkt. Ik kan me heel goed inleven in de leerlingen. Voordat ik examineer, wil ik eerst dat de leerling iets over zichzelf vertelt. Wie ben je? Wat zijn je hobby’s? Maar ook vraag ik altijd: wil je iets over mij weten? Contact maken, is zo belangrijk. En hierdoor neem je ook een beetje de zenuwen weg en krijg je ook een beeld van de persoon van de leerling. Hoe communiceert een leerling? Toont hij of zij respect? Hoe is de leerling gekleed en ziet hij of zij er verzorgd uit? Bij de beoordeling van de leerling let ik scherp op de werknemersvaardigheden. Die zijn heel belangrijk. Soms zakt een leerling. Dat is ook voor mij niet leuk, maar als ik examineer kijk ik uiteraard met een professionele bril. Ook naar hoe veilig een leerling werkt.”

Werkvloeren

Annika noemt examineren “een verrijking van haar werk”. “De vergoeding die je krijgt, is heel mooi meegenomen, maar daar doe ik het niet voor. Het draait voor mij om betrokkenheid en passie. We kunnen mede door SVA echt het verschil voor hen maken. Ook kom je als examinator op werkvloeren waar je nog nooit bent geweest en daar steek je zelf ook veel van op. Je kunt ideeën, tips en ervaringen uitwisselen. Ik leer daar zelf ook van.”

Voordat ze weer kooklessen gaat geven, maakt Annika ongevraagd maar recht uit haar hart voor zichzelf de balans op.  “Als ik nu zie wat ik nu doe: ik kan het verschil maken voor deze doelgroep op mijn school en als examinator én ik kan nog steeds mijn oorspronkelijke vak uitoefenen. Uit mijn carrièreswitch is iets heel moois gekomen!”