Executieve functies in het praktijk-en voortgezet speciaal onderwijs

Doelgroepen: docenten, intern begeleiders, teamleiders, orthopedagogen, stagebegeleiders
Onderwijssector: Praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs
Datum: 14 en 21 januari 2025 van 10.00 tot 15.30 uur
Prijs: € 575,–
Locatie: Landgoed de Guldenberg Helvoirt
De training wordt verzorgd door  Mandy Ankersmit en Fidan Özdemir

Doel

Executieve functies zijn neuropsychologische functies die je nodig hebt om te komen tot doelgericht gedrag en handelen. Concentratie, beheersing van emoties, zaken plannen en organiseren; problemen oplossen; de executieve functies maken dit mogelijk. Niet voor niets is er binnen het VSO en praktijkonderwijs meer en meer aandacht voor de ondersteuning van leerlingen bij het ontwikkelen van deze functies.

Wat zijn nu precies executieve functies, hoe ontwikkelen deze zich en hoe hangen ze samen met het gedrag en leervermogen van de leerling? Wat is de relatie met ‘leren leren’ en de ontwikkeling van werknemersvaardigheden?

Deze training helpt deelnemers om inzicht te krijgen in de executieve functies en reikt handvatten aan om leerlingen te ondersteunen in de ontwikkeling van executieve functies. Zeker bij die leerlingen waarbij (vaker) sprake is van probleemgedrag en leermoeilijkheden. Deze training richt zich speciaal op docenten en begeleiders binnen het PrO en VSO.

Inhoud

In de training starten we met het uitdiepen van de executieve functies: wat zijn het en hoe herken je bepaald gedrag wat bij de verschillende functies hoort? Daarbij leggen we de relatie naar het tienerbrein: hoe verloopt de hersenontwikkeling en wat betekent dit voor de ontwikkeling van de executieve functies en keuzes die leerlingen maken?

Ook gaan we in op de koppeling met het ontwikkelen van werknemersvaardigheden: waar zit overlap en wat mag je gezien de ontwikkeling wel en nog niet van leerlingen verwachten? Hoe kun je daarmee rekening houden in de stagebegeleiding?

Naast theorie bieden we praktische handvatten om de versterking van de executieve functies een plek te geven in het onderwijs. Daarbij maken we een koppeling met het ‘leren leren’. Hoe kun je leerlingen bijvoorbeeld helpen met het beter leren plannen van werkzaamheden? Waar kun je als docent zelf rekening mee houden in je instructie en lesmateriaal?

Ten slotte staan we stil bij het breder inbedden van de aandacht voor het ontwikkelen van executieve functies in de hele schoolorganisatie. Hoe geef je binnen PrO en VSO de executieve functies een plaats in het formuleren van de persoonlijke leerdoelen? Hoe krijgen executieve functies vorm in het OPP en IOP en hoe stem je met elkaar af over de voortgang en afspraken?

Werkwijze

De training bestaat uit twee bijeenkomsten waarin wordt afgewisseld tussen theorie, opdrachten en uitwisseling tussen deelnemers. Na de eerste bijeenkomst krijgen de deelnemers een opdracht die op school wordt uitgevoerd. De ervaringen en vragen worden ingebracht in bijeenkomst 2. Het uitvoeren van deze opdracht vergt 1 tot 2 uur.

Opbrengsten

Na het volgen van deze training:

  • Weet je wat executieve functies zijn, hoe deze zich ontwikkelen en wat bijpassende gedragingen zijn.
  • Beschik je over praktische handvatten om executieve functies in de klas te versterken.
  • Kun je een koppeling maken tussen de ontwikkeling van de executieve functies, werknemersvaardigheden en de stagebegeleiding.
  • Weet je hoe executieve functies een bredere plek in de school kunnen krijgen en hoe dit geborgd kan worden.

Locatie

Landgoed Guldenberg is gelegen aan de rand van Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen en uitstekend bereikbaar met eigen vervoer. Deelnemers die reizen met het OV kunnen gebruik maken van onze gratis vervoerservice vanaf station ’s-Hertogenbosch.

NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.

Inschrijven